Liftmotorvagn LMV 1973B, Trafikverket



2019 fick BS Verkstäder i uppdrag av Trafikverket  att utföra rostlagning, omlackering, renovering av kran med nytt kablage samt tillhörande reparationer. Denna LMV 1973B används av Trafikverksskolan i Ängelholm i utbildningssyfte.

 

  • Färdigställd LMV 1973B

Pandrivers - knäppare från Jernbaneverket (idag BaneNor)



2012 startade ett projekt med att renovera totalt 5 st Pandriver - knäppare åt Norska Jernbaneverket (idag BaneNor) Dessa fordon används till att befästa/avbefästa rälsen i slipers.

  • Nytt elsystem.
  • Ombyggnad av hydraulik.
  • Byte av hjulaxlar och lager.
  • Nytt bromssystem.
  • Renovering/utbyten av cylindrar.
  • Installation av Webasto dieselvärmare.
  • Ny förarstol.
  • Ny förarpanel.
  • Lackering.

Fundamentsättningsvagn - FST 200



2010 Fick BS i uppdrag av Norska Baneservice att konstruera, tillverka samt montera denna borranordning anpassat till Klemm borrmast för 660 mm borr. Vagnen är en UAAIS.

  • Funktionstester med provborrning utfördes innan leverans till kund.

Liftmotorvagn - Geismar - LM5



2009 - 2014: BS bygger om 5 st Liftmotorvagnar LM5.

Arbetet innehöll b.l.a följande:

  • Nollställning 
  • Ny drivlina
  • Ombyggnation av el
  • Ny hydraulik
  • Ombyggnation från konventionell växellåda till hydraulisk drift.
  • Lackering

IMV-100



 

2008: BS påbörjar en stor renovering av 3 st EM80 - maskiner som vid färdigställande kommer att få typbeteckningen IMV-100.

  • Ny drivlina
  • Ombyggnad av hytt med bl.a nya  operatörsstolar samt förarstolar med kontrollreglage monterad i armstöden. tätning av dörrar, förbättrad värme och bullerisolering, ny arbetsbelysning, hyttinredning med bord, hyllor och skåp.
  • Installation av dieselvärmare.
  • Körreglage (gas, broms och växel) monteras i armstöd.
  • Installation av elektriskt uppvärmda vindrutor och backspeglar.
  • Ny arbetsbelysning i hytten
  • Nedsänkning av datorskärmar i bord.
  • Ny hydraulik.
  • Nytt elkablage för 24/230/400 V.
  • Installation av nytt elverk.
  • Omlackering.

 

Manskapsvagn.



2010: BS bygger om en Sovvagn WLAB nr. 21070 som i originalutförande är inredd med 11 st sovkupéer med 3 st sängar i vardera kupé.

Den ombyggda Manskapsvagnen skall moderniseras samt vara utrustad så att 5 personer skall kunna uppehålla sig samtidigt i minst 1 vecka. Vagnen skall också uppfylla samtliga krav för att personalen kan vistas i vagnen vid transporter.

  • 5 st sovkupéer med säng, skrivbord och garderob.
  • 4 st kupéer demonteras och ersätts med ett stort uppehållsrum bestående av kök och vitvaror, sittgrupp med bord, matsalsgrupp.
  • 2 st kupéer demonteras och görs om till omklädningsrum innehållande duschkabin, omklädningsskåp, handtvättsränna, handukstork samt skotork.
  • Värmeslingor i golv installeras i hela vagnens utrymmen.
  • Varmvattenberedare med kapacitet för 5 personer i minst 1 vecka.
  • Toalett med septitank.
  • Brandvarningssystem.
  • Ljudisolerat tak.
  • Allt material som användes i vagnen är brand eller flamskyddat.

Sidotippvagnar



2014 BS Verkstäder får i uppdrag av Norska Jernbaneverket att utföra ombyggnation samt renovering av 25 st. 3-axliga sidotippvagnar. Vagnarna var utrustade med ett pneumatiskt tippningssystem som istället ersattes av ett hydrauliskt styrsystem för tippning.

  • Nytt hydrauliksystem.
  • Tillverkning av lämmar.
  • Riktning av deformerade delar.
  • Besiktning och revision.
  • Lackering.

OBW10



2015 - (Pågående)  : Livstidförlängning av Motortrallor modell: OBW10 (20, 27, 28 ton.)

  • Ny drivlina med en Scania steg V-motor.
  • Nytt elsystem.
  • Nytt styrsystem (BS egenutvecklade med hårdvara från IFM)
  • Nytt hydrauliksystem.
  • Totalrenoverade kranar med BS styrsystem för kontroll och radiostyrning, eller nya Palfingerkranar när behov funnits.
  • Ny förarmiljö (nu med en förarplats, tidigare två)
  • Reviderat bromssystem.
  • Ny invändig hyttlayout.
  • Lackerad med specialfärg som tål ett antal klottersaneringar utan efterbehandling.